La línia ferroviària 234 Reus-carregador es troba en molt mal estat al seu pas pels municipis de la Pobla de Mafumet i el Morell. Per aquesta línia, el grup petrolier Repsol transporta una substància tòxica, perillosa i inflamable: l’òxid de propilè. Les vies estan molt deteriorades: travesses trencades, deixalles, esllavissades de terra i pedres, passos sense senyalització o la inexistència de tanques per separar-les del parc infantil situat al costat de les vies. Són alguns exemples de l’estat deteriorat que presenta la via.
L’any 2017 alguns veïns i veïnes de la Pobla de Mafumet (Tarragona) es van posar en contacte amb el GEPEC-EdC per advertir-nos d’aquesta situació. Després de tots aquests anys fent el seguiment de l’estat de les vies i demanant que es prenguin precaucions, aquesta setmana l’entitat ha presentat una denúncia a Fiscalia de Medi Ambient de Tarragona. Cinc anys després, la situació continua sent un perill per la salut de les persones i pel medi ambient.
El GEPEC-EdC vam sol·licitar al Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya informació sobre la via per poder arribar a una solució: informació com ara la freqüència de pas dels trens per la via, l’avaluació per part de l’òrgan competent de l’estat de la via fèrria per poder efectuar transport de productes perillosos amb garanties de seguretat, les substàncies (en tones) transportades en aquests trens i la seva catalogació de toxicitat i perillositat. Fins i tot vam demanar si s’havia contemplat una alternativa a aquest transport menys perillosa que la que s’utilitzava i, en cas que existís, la raó per la qual no s’estava utilitzant.
El teu suport és indespensable per seguir lluitant contra les amenaçes al nostre territori
A partir d’aquell any hi va haver diversos intercanvis d’informació entre el GEPEC-EdC, el Departament d’Infraestructures i Mobilitat, i al Departament de Territori i Sostenibilitat, on la resposta de l’administració sempre era que no tenia competències sobre la via, i es justificava derivant les peticions a ADIF i l’AESF, que no responien.
L’any 2018, el GEPEC-EdC juntament amb l’alcalde del Morell i un veí de la Pobla de Mafumet vam informar personalment al subdelegat del govern de Tarragona, el Sr. Joan Sabaté, del perill de la situació, demanant-li la realització de gestions vers ADIF i Repsol. Posteriorment, el Sr. Joan Sabaté va comunicar a l’entitat que s’havia limitat a informar aquests agents.
El juny de l’any 2021 el GEPEC-EdC vam enviar cartes a ADIF i a l’AESF sol·licitant la mateixa informació. L’AESF va respondre que es dirigirien a l’Agència responsable de la infraestructura per obtenir informació sobre l’estat de la via, el qual es va interpretar com que demanarien informació a ADIF. Al desembre del mateix any ADIF ens va comunicar a l’entitat que el producte transportat era òxid de propilè, un líquid incolor molt volàtil, inflamable i cancerígen que genera vapors també molt inflamables i greument irritants per als ulls. En cas d’accident, pot explotar i formar un núvol de vapor tòxic. També vam constatar que s’havien dut a terme diverses actuacions a la via per tal de millorar el seu estat. Poc després diversos membres del GEPEC-EdC van anar a veure la via i van constatar que aquesta seguia amb les mateixes males condicions que anys enrere. El Departament de Territori mai ha realitzat cap avaluació ni inspecció de l’estat de la via.
Des del GEPEC-EdC hem presentat aquesta setmana una denúncia a Fiscalia de Medi Ambient de Tarragona, explicant la situació de nul manteniment de la via i les conseqüències que podrien derivar d’un accident, i l’evasió de responsabilitats per part del Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya, d’ADIF i de l’AESF.
A més de denunciar-ho a la Fiscalia, des del GEPEC-EdC i CelNet demanem que s’investiguin els fets i s’assumeixin responsabilitats pel perill que hi ha hagut tots aquests anys. Al denunciar-ho públicament, el GEPEC-EdC i CelNet informem al veïnat dels municipis de la situació, per tal que amb el recolzament dels ajuntaments exigeixin a Repsol, el Departament de Territori i l’Agència Estatal de Seguretat Ferroviària:
- la paralització immediata de la circulació de trens mentre no s’acondicioni de manera segura la via i el seu entorn, o millor,
- el transport de l’òxid de propilè a través de canonades enterrades com es fa amb molts altres productes o amb altres sistemes més segurs, que no posin en risc la salut de les persones ni el medi ambient.
Cal que s’assumeixin les responsabilitats pel greu perill que s’ha generat durant tots aquests anys.