Reclamem la nul·litat de ple dret de la requalificació del paratge dels Masots de la Bisbal del Penedès

Diverses entitats hem presentat al·legacions contra la modificació que ha de permetre requalificar 74 hectàrees de sòl del paratge dels Masots

Imatge de WhatsApp 2025-02-21 a les 10.27.20_6d9bbef0

Aquesta setmana l’empresa CODELFE 2006 SL ha presentat el projecte que pretén requalificar fins a 74 hectàrees de sòl no urbanitzable (qualificats de protecció agrícola i de protecció de torrents), a la partida dels Masots, per convertir-lo en sòl urbà logístic-industrial.

Des del GEPEC-EdC conjuntament amb el GEVEN, Bosc Verd-EdC, Unió de Pagesos, Salvem Els Masots, SOM Penedès i Som Lo Que Sembrem hem presentat un escrit d’al·legacions davant el ple municipal de l’Ajuntament de la Bisbal del Penedès, per tal que declari la nul·litat de ple dret de l’expedient, degut a la ’existència de greus irregularitats en la tramitació de l’expedient i la possible prevaricació urbanística de l’equip de govern.

En primer lloc, al·leguem que el projecte és d’interès purament privat, d’origen especulatiu, i que l’Ajuntament l’està tramitant en contra del que estableix la llei d’urbanisme catalana, que prohibeix la iniciativa privada de les modificacions de planejament, per tal d’evitar casos d’especulació urbanística a iniciativa privada, com és el cas dels Masots. 

També hem impugnat la forma a través de la qual l’Ajuntament de la Bisbal pretén aprovar aquesta requalificació, que és mitjançant la simple modificació puntual de les Normes Subsidiàries de l’any 1984. L’escrit argumenta que s’està vulnerant de forma flagrant el que estableix l’article 95.5 de la llei d’urbanisme, ja que la zona que es pretén requalificar supera àmpliament el 20% de la suma del sòl urbà i urbanitzable del municipi. A més, tal i com ja va informar la Generalitat en l’informe aprovat per la Comissió Territorial d’Urbanisme del Penedès el 5 de juliol de 2024, aquesta modificació representa una alteració del model urbanístic i territorial previst pel planejament vigent, i, per tant, requereix l’aprovació d’un nou Pla d’Ordenació Urbanístic Municipal.

Aquesta proposta no compleix amb el principi de desenvolupament territorial i urbà sostenible que regula la llei del sòl estatal i la llei d’urbanisme catalana. Aquest macroprojecte suposa una agressió a l’equilibri mediambiental i econòmic del municipi, ja que acabarà amb l’activitat agrària del paratge dels Masots, a més de ser un projecte logístic que no justifica ni la reducció de l’atur, ni la millora en les expectatives de renda del municipi, de qualitat en l’ocupació, ni molt menys en la preservació dels recursos naturals i dels valors paisatgístics del municipi.

 L’Ajuntament pretén aprovar inicialment una modificació de planejament incomplint el que diu l’informe aprovat per la Comissió Territorial d’Urbanisme del Penedès en la sessió de 5 de juliol de 2024. Aquesta altra vulneració també implicaria la nul·litat de ple dret de l’expedient, per mantenir greus incoherències amb el Pla Territorial Parcial del Camp de Tarragona vigent, i contravenir la planificació territorial de caràcter superior. 

Ajuda'ns a Salvar els Masots

Des del GEPEC-EdC i La Plataforma Salvem els Masots hem iniciat una campanya per protegir l'espai, ens ajudes?

L’informe de la Comissió Territorial afirma que l’extensió màxima que preveu el Pla Territorial ja ha estat esgotada pels sectors de planejament pendents de desenvolupament que preveu les Normes Subsidiàries. En aquest sentit, informa que cal prioritzar el desenvolupament d’aquests sectors, i en qualsevol cas, adequar-ne la superfície a l’extensió màxima de 11,02 hectàrees que estableix el Pla Territorial. Per tant, la Comissió Territorial ja ha advertit que aquesta nova delimitació d’un sector al paratge dels Masots, excedeix les previsions del Pla Territorial Parcial del Camp de Tarragona. 

 

En relació a la sol·licitud de recusació presentada pel partit de l’oposició La Bisbal Decideix, reclamem al ple municipal que aprovi la recusació de l’Alcaldessa, Agnès Ferré i de la regidora Judith Vidal. Pel que fa a l’Alcaldessa, ella mateixa ha manifestat públicament que té un familiar directe afectat per la requalificació, per tenir una propietat en aquell sector, per petita que sigui, i per tant tenia el deure de participar en aquest expedient i té el deure d’abstenir-se en la votació del ple. Pel que fa a la regidora Judith Vidal, ha manifestat que té antecedents vinculats als Masots, per tant no és aliena als interessos que l’empresa promotora té en aquesta requalificació urbanística. En resum, les dues regidores han incomplert el deure d’imparcialitat i objectivitat al que es deuen, i estan actuant al marge del Codi ètic i de conducta dels càrrecs electes aprovat per l’Ajuntament de la Bisbal, a més de ser un comportament contrari a la normativa vigent d’abstencions i conflictes d’interès. D’acord amb el que regula el Reglament d’Organització Municipal (ROM) de l’Ajuntament de la Bisbal (article 64 paràgraf sisè), en cas que les regidores que tenen en deure d’abstenir-se votessin en aquest acord de ple, «comportarà la nul·litat dels acords adoptats quan la participació hagi estat determinant en l’adopció dels dits acords», ja que existiria un vici en la votació del ple per tenir un interès indirecte, d’un familiar o parent proper, en aquesta requalificació urbanística.

 

També volem remarcar l’existència d’una relació de connivència entre l’equip de govern liderat per l’alcaldessa Agnès Ferré, i l’empresa promotora del macroprojecte logístic, CODELFE, per afavorir la tramitació i aprovació d’aquest projecte d’especulació urbanística. Els grups consideren que les regidores no són alienes als interessos que té l’empresa promotora en la requalificació d’aquests terrenys, d’acord amb les manifestacions públiques i posicionaments que han realitzat al llarg d’aquests anys. Per això, les entitats ecologistes adverteixen en l’escrit que, en cas que l’Ajuntament aprovi inicialment la modificació puntual de les Normes Subsidiàries, presentaran una denúncia a l’Oficina Antifrau de Catalunya, per tal que s’investiguin les irregularitats i il·legalitats de l’expedient, i, si s’escau, s’atribueixin les responsabilitats als funcionaris que hagin informat favorablement a l’expedient, i als càrrecs electes que l’hagin dirigit i que hi hagin votat a favor, la qual podria ser inclòs dins el delicte de prevaricació urbanística. Les entitats també reclamen a l’Ajuntament que, per respecte al principi democràtic, tingui en compte el resultat obtingut de la consulta popular celebrada el dia 1 de setembre de 2024, en què la gran majoria de la població afectada va rebutjar aquesta aberració urbanística.

Finalment, demanem que l’Ajuntament desisteixi d’aquest procediment, el declari contrari a l’interès general, i l’arxivi. 

comparteix aquesta notícia

Altres notícies d'interès

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *