Logo de cabecera para Gepec-EdC
Logo Gepec, posicion middle
Boto capçalera, feste'n SOCI Boto capçalera, contacte
ÀREA D'USUARIS  

ACTUALITAT

DENUNCIA

Dimecres, 22/04/2020

Denunciem l'intent de desregular els projectes urbanístics amb una nova llei òmnibus Covid-19

Davant l’anunci per part del conseller Damià Calvet d’una nova llei òmnibus Covid-19, Ecologistes de Catalunya denunciem l’intent de desregular les garanties legislatives dels projectes urbanístics a Catalunya en el marc actual d’emergència climàtica i ambiental.

La FEDERACIÓ D’ECOLOGISTES DE CATALUNYA comparteix la necessitat de garantir els tres objectius d’emergència sanitària que ha comportat l’aturada de l’activitat econòmica:

a) Garantir els serveis essencials de les empreses públiques i infraestructures crítiques.
b) Fer el seguiment dels Indicadors de l’activitat dels transports, d’aigua, residus, ports i aeroports i activitat logística, xarxa viària i nivell de contaminació atmosfèrica del país.
c) Establir uns criteris de serveis públics de mobilitat i transport d’acord amb els criteris imposats establerts per marc legal del R.Decret d’Alarma en termes sanitaris.

La FEDERACIÓ ECOLOGISTES DE CATALUNYA remarca que aquest episodi ambiental gravíssim del Covid-19, malgrat els dolorosos efectes sobre la salut pública, ha permès visualitzar la incapacitat de l’economia de mercat per governar i regular la societat en la recerca del bé comú de la població i com l’acció política d’acord amb la voluntat ciutadana és qui pot donar aquestes respostes. I això tothom ho ha pogut veure malgrat la falta de previsió dels sistemes sanitaris europeus i catalans per les polítiques de retallades, per la manca de prevenció epidemiològica avisada per moltes agències de Salut Pública i la pròpia OMS i sota un R. Decret estatal que limita brutalment l’acció del Govern de la Generalitat.

Durant el confinament hem pogut escoltar moltes veus d’experts i científics que alerten que aquesta crisi sanitària forma part de la crisi climàtica i ambiental que ens tocarà viure al llarg del segle XXI que no es podrà fer veure que es soluciona, com fins ara, amb discursos sobre la mitigació, l’adaptació o la declaració publicitària d’emergència climàtica. Calen noves polítiques que facin possible un canvi de model social, polític i ambiental.

DAVANT LES AFIRMACIONS NO CREÏBLES DEL CONSELLER de TERRITORI I SOSTENIBILITAT SOBRE LA POST EMERGÈNCIA SANITÀRIA COVID-19 ON DECLARA QUE CAL IMPULSAR …

  1. L’AGENDA VERDA EUROPEA i l’AGENDA VERDA CATALANA, amb criteris globals i locals.
  2. La TRANSICIÓ ENERGÈTICA, el foment de l’economia circular i les actuacions per respondre l’emergència climàtica i iniciar la DESCARBONITZACIÓ.
  3. La RESILIÈNCIA de l’economia de Catalunya per sortir reforçats de les crisis ambientals de tot tipus que vinguin que ens confinaran a casa i que ens provaran d’aturar, i que ja no són vàlides les respostes clàssiques.
  4. Un GREEN DEAL EUROPEU I CATALÀ al qual cal adherir-s’hi com a governs subnacionals de l’Europa de les regions i de les polítiques europees verdes.
  5. Un PACTE i CONSENS de tots els sectors per aquest CANVI més necessari que mai que ha de rebre ajuts lligats a la descarbonització, l’economia circular, l’Agenda verda i la sostenibilitat. Cal seguir guanyar usuàries pel transport públic i mantenir recursos per l’habitatge per l’obra pública sostenible amb l’emergència climàtica i ambiental.

… EL CONSELLER HA ANUNCIAT LES ACTUACIONS DEL DEPT DE TERRITORI I SOSTENIBILITAT PER A UNA AGENDA VERDA CATALANA EN LA POST EMERGÈNCIA SANITÀRIA COVID-19.

  1. Habilitar el MES D’AGOST COM A MES HÀBIL ADMINISTRATIU a efectes de tramitació urbanística i ambiental per l’allau de projectes pendents.
  2. Habilitar un PROTOCOL D’EMERGÈNCIA PER L’AUTORITAT TRANSPORT públic en casos de nous Decrets d’Alarma o similars per poder donar respostes des de Protecció Civil.
  3. En aplicar l’impost al carboni CO2 establert per la Llei Canvi Climàtic, CANVIAR ELS TERMINIS PREVISTOS PER LA LLEI I EL REGLAMENT en relació a l’exercici de 2019 tot defensant la seva funció com IMPOST DE CARÀCTER FINALISTA destinat a polítiques d’emergència climàtica i sanitària. En l’escenari actual es canvia la liquidació d’aquest impost en relació a l’exercici 2020 relatiu als dies d’Estat d’Alarma.
  4. Fer una nova LLEI OMNIBUS DE MODIFICACIÓ DE LES TRAMITACIONS URBANÍSTIQUES I AMBIENTALS per simplificar terminis i evitar duplicitats que poden disminuir garanties jurídiques, tècniques i ambientals dels projectes.

ECOLOGISTES DE CATALUNYA DENUNCIA:

1. QUE hi ha una voluntat de tramitar amb urgència projectes urbanístics en període extraordinari que no s’avenen a situacions anteriors, quan el mateix govern de Catalunya en la persona de Josep Rull (avui injustament empresonat) com a Conseller i amb el Decret de paralització del Govern del 155, va decidir no tramitar cap document urbanístic i d’obra pública per part del ministeri durant un període superior als 9 mesos, molt més perllongat que la situació actual i va mantenir les garanties d’exposició pública.

2. QUE els Protocols d’emergència pel transport públic mostren que hi ha hagut manca de previsió relativa a la velocitat d’actuació de les administracions públiques catalanes en els seus plans de Prevenció i Seguretat, i que davant nous episodis d’emergències sanitàries, climàtiques i ambientals, cal ampliar tota aquesta planificació de la prevenció.

3. QUE l’eina fiscal i impositiva de l’IMPOST CO2 al CARBONI de la Llei de Canvi Climàtic és una eina necessària però totalment insuficient per donar compliment a les afirmacions del Departament de Territori i Sostenibilitat del Govern de la Generalitat de Catalunya relatius a l’AGENDA VERDA EUROPEA i CATALANA, a un procés de TRANSICIÓ ENERGÈTICA, el foment de l’economia circular i les actuacions d’emergència climàtica per iniciar la DESCARBONITZACIÓ, i fomentar la RESILIENCIA de l’economia de Catalunya i per impulsar un GREEN DEAL CATALÀ, per a la recuperació de la biodiversitat i el respecte a la natura i a les polítiques europees verdes. Tot aquest discurs a què ens té acostumats el Conseller Calvet resta pur greenwatching o “gat per llebre” en contraposar-lo amb les polítiques urbanístiques i el manteniment de les velles polítiques de creixement econòmics a costa de la depredació del territori, fet que sols ocasiona l’anomenada “fatiga” i desil·lusió ambiental de la població que demana un sistema econòmic i social que respongui realment en la crisi sanitària, climàtica i ambiental a la que hem de donar respostes de futur, no del passat.

4. Que darrera la LLEI OMNIBUS COVID19 hi ha la voluntat reiterada de desregular les actuacions en el medi natural en espais naturals protegits i Xarxa Natura 2000 per facilitar la instal·lació de parcs eòlics i parcs solars sense garanties ambientals entre altres actuacions, i també promoure les TRAMITACIONS EXPRES DE Projectes URBANÍSTICS I AMBIENTALS per dificultar l’acció pública i ciutadana de defensa ambiental. Les entitats ambientals i ciutadanes no ignorem la realitat d’una nul·la acceptació de les al·legacions administratives per part de la Comissió d’Urbanisme de Catalunya que depèn de la Conselleria de territori i Sostenibilitat que té “segrestat i minimitzat l’acció que hauria de fer un necessari Departament de Medi Ambient. Les entitats ambientalistes ens veiem abocades sistemàticament a la via Contenciosa administrativa o a la denúncia a la fiscalia de Medi Ambient, com a única eina viable per defensar el medi natural, la biodiversitat i la sostenibilitat de molts projectes urbanístics que incompleixen les Directives ambientals europees o moltes altres com la 2018/844 relativa a l’eficiència energètica NZEB dels edificis.

ECOLOGISTES DE CATALUNYA DENUNCIA QUE:

La FEDERACIÓ ECOLOGISTES DE CATALUNYA alertem sobre decisions del Govern que puguin contravenir el Conveni de Aarhus, sobre accés a la informació i la participació de la ciutadania en la presa de decisions i l’accés a la justícia en matèria de medi ambient.

L’aprovació de lleis desreguladores com la Llei Omnibus Covid-19 que es proposa, o com la modificació de la LLEI 16/2017, de l'1 d'agost, del canvi climàtic, aprovada amb consens de tot el Parlament de Catalunya per mitjà del Decret llei 16/2019, de 26 de novembre, de mesures urgents per a l'emergència climàtica i l'impuls a les energies renovables, no tenen per objectiu el canvi de model energètic, sinó l’ampliació de la generació d’energia en grans centres de producció, lluny de la descarbonització i del concepte d’energia distribuïda generada on viu la població. Per això no estableixen cap tipus de quota ni obligació de tancament de centrals contaminants, d’energia nuclear, de cogeneració o de cicle combinats, o d’aplicar la moratòria a noves instal·lacions d’incineració de residus com ho ha aprovat el passat mes de març el Parlament de Catalunya.

I tot això en el marc d’una manca d’implementació i revisió de l’actual Llei 42/2007, de 13 de desembre, del patrimoni natural i de la biodiversitat a Catalunya.

MEMBRES DE LA FEDERACIÓ ECOLOGISTES DE CATALUNYA (EdC)
• ASSOCIACIÓ DE DEFENSA DEL PATRIMONI NATURAL DEL PLA DE L'ESTANY (LIMNOS-EdC)
• ASSOCIACIÓ MEDIAMBIENTAL VALL DEL GES- EdC.
• ASSOCIACIÓ NATURALISTES DE GIRONA (ANG)
• ASSOCIACIÓ PER A LA DEFENSA DE LA NATURA DE CATALUNYA (ADENC-EdC)
• CENTRE D'ECOLOGIA I PROJECTES ALTERNATIUS (CEPA-EdC)
• COL·LECTIU ECOLOGISTA BOSC VERD (BOSC VERD-EdC)
• CORDADA
• GRUP D'ESTUDI I PROTECCIÓ DELS ECOSISTEMES CATALANS (GEPEC-EdC),
• GRUP DE DEFENSA DEL TER
• GRUP PER A LA DEFENSA DEL MEDI NATURAL DE LA SEGARRA (GDMNS)
• INSTITUCIÓ ALT EMPODANESA PER A L'ESTUDI I DEFENSA DE LA NATURA (IAEDEN-EdC)
• INSTITUCIÓ DE PONENT PER A L'ESTUDI I CONSERVACIÓ DE L'ENTORN NATURAL (IPCENA-EdC)
 

Ecologistes de Catalunya, a 22 d’abril de 2020.