Logo de cabecera para Gepec-EdC
Logo Gepec, posicion middle
Boto capçalera, feste'n SOCI Boto capçalera, contacte
ÀREA D'USUARIS  

ACTUALITAT

TERRITORI I URBANISME

Dimarts, 30/07/2019

Demanem anul•lació autorització ambiental abocador de Riba-roja

GEPEC-EdC exigeix al Departament de Territori que anul·li l’autorització ambiental de l’abocador de Riba-roja

Caldria iniciar tota la tramitació des de Zero per complir amb la normativa ambiental actual.

Ja són  moltes les irregularitats que acompanyen aquest projecte d'abocador, i,  a ningú se li escapa, que els interessos que s'hi amaguen no són ni la lluita pel canvi climàtic ni la generació de riquesa a les Terres de l'Ebre. La llista de despropòsits és llarga: des d'una autorització obsoleta fins a un inici d'obres precipitat, passant per una pròrroga sospitosa i per una modificació no substancial del projecte que s'anava modificant sobre la marxa.

La normativa  de prevenció i control ambiental  (Llei 20/2009) exigeix que les instal·lacions s'adeqüin a les Millors Tècniques Disponibles (MTD). En la tramitació de l'abocador de Riba-roja, que va rebre l'autorització al 2012, no s'han tingut en compte els avenços tecnològics en matèria de tractament i emmagatzematge de residus que ha publicat la UE des d'aquella data. En concret:

DECISIÓN DE EJECUCIÓN (UE) 2018/1147 DE LA COMISIÓN de 10 de agosto de 2018 por la que se establecen las conclusiones sobre las mejores técnicas disponibles (MTD) en el tratamiento de residuos, de conformidad con la Directiva 2010/75/UE del Parlamento Europeo y del Consejo

Tampoc s'han tingut en compte les Millors Tècniques Disponibles per a la planta de tractament de lixiviats, que ha de funcionar des del minut zero de l'abocador. Ens sorprèn que els promotors no hagin estat capaços d'adequar les instal·lacions des del 2015, data en què es va sol·licitar la pròrroga. La conclusió és que, fins i tot abans de posar-se en marxa, les instal·lacions ja són obsoletes. La normativa a la que ens referim és la següent:

“DECISIÓN DE EJECUCIÓN (UE) 2016/902 DE LA COMISIÓN de 30 de mayo de 2016 por la que se establecen las conclusiones sobre las mejores técnicas disponibles (MTD) para los sistemas comunes de tratamiento y gestión de aguas y gases residuales en el sector químico conforme a la Directiva 2010/75/UE del Parlamento Europeo y del Consejo

Pel que fa a les activitats existents, a partir del 7 de gener de 2014, el Departament de Territori té l’obligació de revisar les autoritzacions, amb l’objectiu de fer complir les prescripcions de la Directiva 2010/75/UE sobre emissions industrials (DEI) en un termini màxim de quatre anys des de la publicació de les decisions de les conclusions sobre les MTD, relatives a l’activitat principal d’una instal·lació.

Massa casualitats i presses, oi?

Per altra banda, la Declaració d'Impacte Ambiental que es va publicar al 2012 no ha pogut tenir en compte les modificacions dels Plans Sectorials de l'Agència de Residus de Catalunya (PRECAT i PINFRECAT), i menys encara si tenim en compte que s'està tramitant simultàniament l'ampliació de l'abocador de Tivissa. Ens referim als impactes acumulatius al territori, tractant-se de dos abocadors de característiques idèntiques i situats a molt poca distància entre ells. Precisament, un dels impactes principals seria l'abocament de les aigües resultants del tractament dels lixiviats al riu Ebre, a través del barranc de Maials en el cas de Riba-roja, només a uns pocs quilòmetres riu amunt d'on s'aboquen els efluents de Tivissa, al barranc del Brull. La capacitat del medi receptor no és infinita, i existeix un informe de la CHE que ho avala  en aquest sentit.

Entre els altres impactes acumulatius hi trobaríem l'impacte al paisatge dels dos macroabocadors de residus dins la mateixa comarca (no oblidem que la Ribera d'Ebre ha estat afectada fa poc per un incendi devastador), l'impacte de les emissions difoses i dels gasos cremats a les torxes (recordem que l'entorn és eminentment agroforestal), i l'impacte del risc d'incendi, precisament per tractar-se de dues instal·lacions on s'hi acumulen residus, on es generen gasos inflamables i a on hi transitaran molts vehicles pesants.

Per últim, i aquesta seria una més de les irregularitats del projecte, no entenem com l'autorització ambiental de 2012 permet el fraccionament en mòduls o fases d'una activitat que cal avaluar en el seu conjunt. Ens ve a la memòria la mala praxis que anys enrere existia en el sector eòlic, consistent en fragmentar grans projectes en parts diferenciades per poder saltar-se  algunes exigències administratives limitant.

EXIGIM que el Departament de Territori i Sostenibilitat faci bé la seva feina d'una vegada per totes i ANUL·LI L'AUTORITZACIÓ DE L'ABOCADOR DE RIBA-ROJA, iniciant la tramitació ambiental de bell nou en el pitjor dels casos.

PDF Informatiu: PDF Button